مصرف عسل برای ورزشکاران

مصرف عسل برای ورزشکاران

مصرف عسل برای ورزشکاران

استفاده از ژل‌ها ، نوشیدنی‌ها و پودر‌های انرژی‌زا و یا قند‌های مصنوعی برای بالا نگه داشتن

سطح خون و تامین انرژی در حین ورزش از جمله اقدماتی است که ورزشکاران انجام می‌دهند .

انتخاب ژل‌های ورزشی توسط بسیاری از ورزشکاران برای برآوردن نیازهای کربوهیدرات خود قبل و بعد از ورزش یکی از کارهای مرسوم است .

عسل یک ماده مغذی مفید است و همان تاثیری را که ژل های ورزشی دارند برای بدن به ارمغان می‌آورد ،

در حالی که مصرف عسل به عنوان یک ماده طبیعی به مراتب صد برابر بهتر و مفیدتر از مواد مصنوعی همچون ژل‌ها می‌باشد .

اگر ژل‌های ورزشی را با عسل مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم

که عسل موجب تسریع و بهبود عملکرد ورزشکاران در آزمایش‌های زمانی می‌شود .

افزون بر این ، طبق تحقیقات انجام شده آن‌چه که باعث ایجاد قدرت بیشتر

در ورزشکاران در مراحل پایانی ورزش می‌شود ، استفاده از عسل است .

مصرف عسل برای ورزشکاران و همچنین برای بهبود کار آن‌ها در زمان ورزش ، تمرین و مسابقه‌ها تاثیر به سزایی دارد ،

این مسئله به این دلیل که عسل حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها ، آنزیم‌ها ، ویتامین‌ها و مواد معدنی است ، اتفاق می‌افتد .

مصرف عسل برای ورزشکاران

نکته جالب توجه این است که عسل نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه لاغری را هم در پی خواهد داشت .

دلیل این موضوع وجود ویتامین و آب معدنی در کنار قند موجود در عسل است .

اما به دلیل عدم وجود ویتامین در موادی مانند شکر تصفیه شده

چاق‌کننده است و عملا هیچ فایده ای ندارد و برای بدن هیچ ویتامینی را تامین نمی‌کند .

به همین دلیل توصیه می‌شود ورزشکاران مصرف شکر را به کلی از برنامه غذایی خود حذف کنند و از مصرف

مواد غذایی طبیعی و مفید مانند عسل غافل نشوند .

بسیاری از افراد از مشکل چاقی خود ناراحت هستند یا اینکه به دلیل چاقی

بیماری‌های گوناگونی دارند و قادر به خوردن هر خوراکی نیستند و این امر باعث محدودیت و نگرانی آن‌ها می‌شود .

به همین دلیل آن‌ها همیشه دنبال راه حل‌هایی هستند که به لاغری آن‌ها کمک کند.

فواید مصرف عسل در ورزشکاران

  1. یک منبع ارگانیک از کربوهیدرات است .
  2. یک منبع فوق‌العاده از آنتی‌اکسیدان‌ها است .
  3. قند خون را در هنگام ورزش ثابت نگه می‌دارد .
  4. از خستگی به هنگام ورزش جلوگیری می‌کند .
  5. باعث افزایش مقاومت بدن ، قدرت و سرعت می‌شود .

البته تمامی خواص ذکر شده در مورد عسل زمانی تاثیرگذار است که :

  • عسل طبیعی و خام باشد .
  • فیلتراسیون روی عسل اعمال نشود .
  • در معرض حرارت قرار نگیرد .

در ادامه به بررسی سازوکار هر یک از این فواید می‌پردازیم .

عسل یک منبع ارگانیک از کربوهیدرات است

مواد غذایی مانند انواع غلات سبوس‌دار ، برنج ، انواع سبزیجات و میوه‌ها ، انواع شیرینی‌جات مانند عسل دارای کربوهیدرات هستند .

در بین این مواد غذایی عسل منبع بهتر و مفیدتری از کربوهیدرات است ، زیرا شامل مقدار بیشتری کربوهیدرات در حجم‌های مساوی است .

اگر یک حجم مساوی از عسل و برنج را در نظر بگیریم عسل حاوی کربوهیدرات بیشتری است .

تحقیقات نشان داده است مقدار کربوهیدرات موجود در عسل ۹۰ درصد است ، بدین معنا که یک قاشق عسل حدود ۱۷ گرم کربوهیدرات را در بر می‌گیرد .

عسل ماده طبیعی‌ای است که هیچ گونه مواد شیمیایی در آن به کار نرفته و شامل گلوکوز و فروکتوز فراوانی است .

گلوکوز و فروکتوز که عملیات جذب آن‌ها ساده است و از آن‌ها با عنوان قندهای ساده

یاد می‌شود ، با ذخیره شدن در کبد و ماهیچه‌ها در هنگام ضرورت نقش موثری در کمک رسانی به بدن ایفا می‌کنند .

کربوهیدرات‌ها به دلیل اینکه باعث افزایش و بهبود عملکرد ورزشکاران در هنگام ورزش و تمرین می‌شوند ، باید در رژیم غذایی آن‌ها قرار بگیرند .

عسل یک منبع فوق‌العاده از آنتی‌اکسیدان‌ها است

مصرف اکسیژن برای ورزشکاران یک امر بسیار مهم است و جز ضرورت‌ها

به حساب می‌آید اما اگر این اکسیژن از یک حدی بیشتر شود ‌، نه تنها مفید نیست بلکه برای ورزشکاران مشکل‌ساز خواهد بود .

ورزشکاران به اکسیژن نیاز دارند تا گلوکوز موجود در ماهیچه‌های خود را بسوزانند .

مقدار نیاز به اکسیژن با فعالیت‌ها رابطه مستقیم دارد یعنی هر چقدر ورزشکار فعالیت بیشتری داشته باشد ، مقدار نیاز به اکسیژن بیشتر می‌شود .

اما باید در نظر داشت اکسیژن به سبب خاصیت فرّاری که دارد ، می‌تواند به قسمت‌های دیگری

از بدن حمله کند و موجب آسیب به عضلات مختلف یا خستگی آن‌ها شود .

برای مقابله با آسیب‌ها و حملاتی که ممکن است ورزشکاران را درگیر کند ، مصرف مواد غذایی که دارای آنتی‌اکسیدان اکسیدان هستند

توصیه می‌شود تا دردهایی که بعد از تمرین و ورزش به وجود می‌آید را تسکین دهند .

عسل قند خون را در هنگام ورزش ثابت نگه میدارد

فرآیند جذب عسل تازه و طبیعی در دو مرحله اتفاق می‌افتد :

  • جذب گلوکز با سرعت بالا
  • جذب فروکتوز آهسته‌تر و با سرعت کمتر

همین فرآیند دو مرحله‌ای باعث می‌شود تا قند خون ورزشکار به صورت ناگهانی تغییر نکند و ثابت باشد .

این در حالی است که موادی که شیرینی طبیعی ندارند و حاوی قند مصنوعی هستند ، مانند پودرها‌ ، ژل‌ها و … وقتی توسط ورزشکار مصرف می‌شوند ،

باعث بالا رفتن قند خون شده و بدن برای اینکه قند را پایین بیاورد به ناچار انسولین فراوانی تولید می‌کند .

وقتی سطح قند خون نامتعادل می‌شود گاهی اوقات بالا رفته و گاهی پایین می‌آید این سبب می‌شود

تا ورزشکار دچار خستگی شده و در نهایت مشکلاتی برای کبد او ایجاد می‌کند .

تحقیقات نشان می‌دهد که یک قاشق غذاخوری عسل قبل از تمرین ، قند خون شما را نسبت به سایر گزینه‌ها و ژل‌های انرژی‌زا ثابت نگه می‌دارد .

عسل از خستگی به هنگام ورزش جلوگیری می‌کند

گلیکوژن یکی از منبع‌های انرژی است .

اگر این انرژی تمام شود بدن به ناچار مجبور به استفاده از مواد مغذی دیگر می‌شود تا کمبود انرژی را جبران کند .

این مسئله مشکلاتی چون خستگی و کاهش حجم عضله‌ها را به دنبال دارد .

قبل از ورزش مصرف یک قاشق مصرف عسل در ورزشکاران از هدر رفتن گلیکوژن جلوگیری می‌کند .

عسل باعث افزایش مقاومت بدن ، قدرت و سرعت میشود

طبق آزمایش‌هایی که انجام شده است این نتیجه به دست آمده که مصرف عسل در ورزشکاران باعث افزایش سرعت ، استقامت و قدرت می‌شود .

یکی از آزمایش‌های جالبی که انجام شد و این نتیجه به دست آمد ، تعیین سه گروه ورزشکار که به هرگروه مواد غذایی خاصی داده شد :

  • به گروه اول عسل
  • به گروه دوم گلوکز و ژل‌های انرژی‌زا
  • گروه سوم دارونما

و در پایان مسابقه هر سه گروه پس از طی مسافت ۶۴ کیلومتر ، مشخص شد که گروه اول از قدرت و سرعت بیشتری برخوردار بوده است .

ورزشکاران چگونه باید عسل را مصرف کنند ؟

چگونگی مصرف عسل در ورزشکاران به دو عامل بستگی دارد :

  • وزن ورزشکار
  • زمان مصرف عسل

در ادامه چند روش مصرف عسل که بازدهی بالایی را در ورزشکاران ایجاد می‌کند ، معرفی می‌کنیم :

  • چهار ساعت قبل از ورزش : در ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار ۴ گرم عسل مصرف شود .
  • دو ساعت قبل از ورزش : در ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار ۱ گرم عسل مصرف شود .
  • ده دقیقه قبل از ورزش : در ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار ۰.۵ گرم عسل مصرف شود .
  • در ازای هر ساعت ورزش کردن ۳۰ تا ۴۰ گرم عسل در طول زمان ورزش مصرف شود .
  • استفاده از عسل در زمان تمرین در نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود .
  • برای این کار یک یا دو قاشق از عسل را در مقداری آب حل کنید و آن را در نوشیدنی خود بریزید .
  • اگر مصرف این حجم از عسل برای شما مقدور نیست ‌، مقدار عسل مصرفی را کاهش دهید اما این مقدار را همراه با کمی گرده گل مصرف کنید .

در آخر

در حالی که بسیاری از ورزشکاران برای تامین انرژی خود از ژل‌ها ، نوشیدنی‌ها و پودرهایی استفاده می‌کنند

که قند مصنوعی دارند باید بدانند عسل یک ماده تامین کننده انرژی با قند طبیعی است .

محققان و پژوهشگران نشان داده‌اند که برای ورزشکاران مواد غذایی مفید

بسیار زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها عسل تازه و طبیعی و حرارت ندیده است .

ترکیب عسل و گرده گل بسیار عالی و مغذی است و کمک شایانی به بهبود عملکرد بدن ورزشکاران در هنگام ورزش و تمرین می‌کند .

محققان روش‌هایی را جهت چگونگی مصرف عسل برای ورزشکاران را معرفی کرده

که در آن‌ها نحوه مصرف عسل به وزن ورزشکار و میزان عسل بستگی دارد .

منابع :

https://roustaee.com

https://ahoota.com/honey-benefits-for-athletes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.