20 کاربرد مصرف عسل برای سلامتی شما

20 کاربرد مصرف عسل برای سلامتی

چطور میتوان عسل را دوستش نداشت؟ فقط فکر شیرینی، عطر و زنبورهای عسل باعث می شود که به اوقات خوش فکر کنیم. این خصوصیات به همراه ماندگاری بالای، مصرف عسل را به یک الزام تبدیل کرده است. اما آیا می دانید که عسل مصارف بی شمار دیگری، از جمله استفاده به عنوان پماد درمانی هم دارد؟

در این مقاله از وب سایت مدا همه چیز در مورد عسل، انواع مختلف آن، مصرف عسل در جهت تقویت سلامتی و تندرستی و سایر استفاده های عسل که شاید فکرش نمی کنید را یاد خواهید گرفت. اما در ابتدا یک مقدمه در مورد عسل و انواع مختلف آن ارائه خواهیم کرد.

عسل توسط زنبورها از راه هضم داخلی شهد گل (و برگرداندن آن) ساخته می شود. این ماده به عنوان منبع غذایی در لانه مومی زنبورها که در داخل کندو می باشد، ذخیره می شود. عسل با تقریباً همان شیرینی نسبی دانه های شکر، سابقه طولانی در مصرف به وسیله انسان دارد و مصرف آن به مصر باستان باز می گردد. حتی در آن زمان از این ماده برای شیرین کردن کیک ها و بیسکویت ها استفاده می کردند.

همچنین مصرف عسل برای اهداف مذهبی و نمادین، سابقه ای طولانی دارد. گزارش شده است که تعدادی کوزه های عسل در مقبره های فرعون یافت شده اند (اکنون مدت طولانی از ذخیره آنها گذشته است!) و ظاهرا اسکندر بزرگ با عسل مومیایی شده است. در سنت یهود ، عسل نمادی برای سال جدید، مراسم عید راش هاشانا و وعده غذایی سنتی برای تعطیلات است. در این مراسم، برش های سیب در عسل فرو برده شده و خورده می شوند تا یک سال جدید شیرین را به ارمغان بیاورند.

 

انواع عسل

شناخته شده ترین شکل مصرف عسل به صورت یک مایع شیرین و طلایی است که در قفسه مواد غذایی سوپر مارکتها یافت می شود و معمولا در بطری های کوچک و بامزه خرسی شکل بسته بندی شده است. عسل را می توان به اشکال مختلف یافت:

عسل مایع: عاری از کریستالهای مرئی. عسل مایع با نیروی گریز از مرکز ، سانتریفیوژ یا صاف کردن از شانه عسل استخراج می شود.

از آنجا که عسل مایع به راحتی در انواع مختلفی از مواد غذایی مخلوط می شود، برای پخت و پز مناسب است. بیشترین حجم عسل های تولید شده در ایالات متحده به صورت مایع فروخته می شوند.

عسل شانه ای: عسل شانه ای، عسل به شکل اصلی خود است. یعنی عسل درون لانه زنبورها. آیا می دانید که موم شانه عسل هم خوراکی است؟

عسل در شانه های بریده: عسل در شانه های بریده، عسل مایعی است که به همراه تکه هایی از شانه در شیشه ریخته شده است. این مورد همچنین به عنوان یک ترکیب مایع – شانه بریده شناخته می شود.

عسل خام: عسل خام خالص، گرما ندیده، پاستوریزه نشده و غیر فرآوری شده است. در حالی که در اداره فدرال ایالات متحده، هیچ تعریف رسمی در مورد عسل خام وجود ندارد ، هیئت ملی عسل، عسل خام را به این شکل تعریف می کند: “مایعی که در کندوی زنبور عسل موجود است و با استخراج ، ته نشینی یا صاف کردن و بدون دادن حرارت به دست می آید. ”

عسل رس کرده (یا خامه ای): در حالی که تمام عسل ها یک زمانی تبلور می یابند، عسل خامه ای (که به عنوان عسل رس کرده نیز شناخته می شود) در حالت تبلور یافته به بازار عرضه می شود. تبلور به گونه ای کنترل می شود که در دمای اتاق، عسل می تواند مانند کره یا ژله پخش شود. در بسیاری از کشورهای جهان ، عسل خامه ای به ویژه در زمان صبحانه، به شکل مایع ترجیح داده می شود.

مِی‌اَنگَبین (شهداب عسل): شهداب عسل در واقع نوعی شراب است. این نوشیدنی الکلی است که از عسل و آب از طریق تخمیر با مخمر تهیه می شود. ممکن است هنوز کربناته یا گازدار باشد و ممکن است خشک، نیمه شیرین یا کاملا شیرین باشد.

علاوه بر اشکال مختلف عسل، انواع مختلفی از عسل نیز وجود دارد. عسل های ارگانیک، عسل محلی، عسل از جغرافیای خاص و عسل های گل وجود دارد. علاوه بر این، طعم های مختلف عسل بر اساس منبع شهد مانند یونجه، شبدر، شکوفه بهار نارنج و غیره متفاوت است.

یک نوع عسل بسیار خاص به نام عسل مانوکا وجود دارد که محصول زنبورهایی است که از شکوفه های ملالوکا تغذیه می کنند. ملالوکا احتمالاً آشنا به نظر می رسد زیرا فرم روغنی آن به روغن درخت چای نیز معروف است! عسل مانوکا هنگام استفاده در روش درمانی، منجر به بسته شدن می شود و به عنوان ملکه عسل های دارویی شناخته می شود. ”

 

مصرف عسل در پزشکی

وقتی صحبت از درمان می شود ، باید یادآوری کنیم قرن هاست که از عسل برای سرعت دادن به فرایند بهبودی استفاده می شود. مصریان باستان، آشوریان، چینی ها، یونانی ها و رومی ها از عسل برای بهبود زخم ها و درمان بیماری های روده استفاده می کردند. از طرف دیگر ، تا همین اواخر ، طب مدرن به دلیل نداشتن مدارک به اصطلاح مستند، عسل را نادیده گرفته بود. اکنون هر چه اعضای جامعه پزشکی، عسل را بیشتر می پذیرند، دیدگاه طب مدرن نیز تغییر می کند. آنها پذیرفته اند که عسل دارای خاصیت آنتی باکتریال ، ضد میکروبی و ترمیم کننده زخم می باشد.

تا به امروز، رایج ترین استفاده از عسل در پزشکی ،درمان گلودرد بوده است. از عسل قرن ها به این روش استفاده می شده است و تا کنون از آن به عنوان درمانی برای گلودرد و سرفه هم استفاده شده است. یکی دیگر از کاربردهای دیگر رایج این ماده، درمان زخم ها است.

طبق گفته های امی آلتون ، نویسنده کتابچه راهنمای پزشکی “طول عمر” می گوید:

“عسل نه تنها عفونت های باکتریایی داخل زخم ها را از بین می برد، بلکه یک محیط شفابخش مرطوب را هم ایجاد می کند که به سلول های پوستی اجازه می دهد به طور طبیعی دوباره رشد کنند. این به جلوگیری از ماندن جای زخم روی پوست نیز کمک می کند. عسل هم از عفونت های باکتریایی جلوگیری می کند و هم آنها را از بین می برد. دارای pH اسیدی است که با باکتری ها مبارزه می کند. این ماده همچنین دارای یک اثر اسمزی است که با بیرون کشیدن مایعات از باکتری ها، منجر به از بین رفتن آنها می شود. مطالعات متعددی نشان داده اند كه عسل با كاهش چشمگیر میزان عفونت به ویژه در جراحات سوختگی، زخم ها را بهتر و سریع تر بهبود می بخشد.

 

در صورت عدم وجود کمک های پزشکی در دسترس، روی بریدگی ها، خراش ها، سوختگی ها تا هر عمق، جوش ها یا هرگونه آسیب دیدگی پوست، پس از تمیز کردن کامل زخم روی آن عسل بمالید.

در صورت سوختگی درجه دوم شدید یا هر نوع سوختگی درجه سوم ، باید به اورژانس بیمارستان مراجعه شود. در صورت عدم وجود بیمارستان در محدوده حادثه، استفاده از عسل خام بهترین انتخاب برای بهبود و پیشگیری از عفونت است.

عسل مالیده شده را از روی محل جراحت نشویید. حتما حداقل یک بار در روز عسل را به محل اضافه کنید و آن را با یک کاور پلاستیکی یا یک پارچه تمیز کتانی یا پنبه ای بپوشانید تا عسل را در محل جراحت نگه دارد. بیماران سوختگی شدید در معرض خطر جدی بسیاری از مشکلات قرار دارند و باید توسط بهترین پرسنل پزشکی تحت نظارت قرار بگیرند. ”

اخیراً خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی عسل مورد مطالعه قرار گرفته است و برای آن توضیحات شیمیایی ارائه گردیده است و حتی کلینیک معتبر مایو کاربردهای مختلف پزشکی عسل را تایید کرده است.

فقط در یک مورد باید احتیاط کرد: عسل گاهی اوقات حاوی هاگ های نهفته از نوعی بوتولیسم است که می تواند برای مجاری روده کودک شیرخوار خطرناک باشد. به همین دلیل به کودکان زیر یک سال نباید به هیچ شکلی عسل داده شود.

 

20 کاربرد مصرف عسل برای سلامتی و طول عمر

اگر تنها زمانی ظرف عسل خود را بیرون می آورید که می خواهید غذای خود را شیرین کنید، از دانستن این موارد متعجب خواهید شد. به معنای واقعی کلمه ده ها مورد استفاده از عسل وجود دارد که شما آنها را نمی دانید. در اینجا لیستی کوتاه از کاربردهای جایگزین برای عسل آورده شده است.

درمان گلودرد و خارش گلو : عسل را با آب لیمو مخلوط کنید تا یک سرم تسکین دهنده گلو ایجاد کند. اگر پس از مصرف، علائم کم نشد این کار را هر چند وقت یکبار تکرار کنید.

شربت سرفه: به جای استفاده از شربت های سرفه تجاری که سرشار از قند و مواد شیمیایی هستند، از عسل به عنوان سرکوب کننده سرفه استفاده کنید. توجه: تحت هیچ شرایطی به کودکان زیر یک سال عسل ندهید.

التیام زخم ها: عسل به ویژه عسل مانوکا، با از بین بردن باکتری ها و مبارزه با عفونت ها، زخم ها را بهبود می بخشد. عسل را روی زخم مالیده و سپس آن را با یک پانسمان بپوشانید.

کاهش / تسکین رفلاکس اسیدی معده: روزانه 1 قاشق غذاخوری عسل برای رفع رفلاکس اسیدی معده مصرف کنید.

ضد عفونی کننده موضعی: پراکسید هیدروژن که توسط عسل آزاد می شود، آن را به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده موضعی مناسب برای بریدگی ها و خراش ها تبدیل می کند. علاوه بر این، به دلیل داشتن چسبناکی یکنواخت، عسل از چسبیدن پانسمان یا بانداژ به زخم ها و جراحات نیز جلوگیری می کند.

کشنده انگل ها:  به نسبت های مساوی عسل، سرکه و آب را ترکیب کنید. سپس این معجون را بنوشید. ترکیب این سه ماده قاتل ایده آلی برای انگل ها است.

تقویت ایمنی: مواد مغذی گیاهی موجود در عسل خام دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کمک می کند. اگر کمی احساس ناخوش بودن دارید، این معجون را امتحان کنید: 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق چایخوری آب لیمو را در نصف لیوان آب داغ اما نجوشیده ترکیب کنید و آن را میل نمایید.

بهبود خواب: گفته می شود که عسل، عملکرد اسید آمینه تریپتوفان را تسهیل می کند. بنابراین به خواب آلوده شدن افراد کمک می کند.

تسکین آلرژی: گفته می شود مصرف روزانه عسل محلی باعث کاهش هرگونه آلرژی که گرده های گیاهان بومی باعث آن باشند، می شود.

تقویت کننده انرژی: عسل را با مقداری آب مخلوط کرده و سپس محلول را بنوشید. میزان گلوکز عسل توسط مغز و جریان خون جذب می شود و باعث کاهش خستگی در این روند می شود.

بهبود جریان خون: عسل سرشار از گلوکز است و باعث تقویت جریان خون می شود. گلوکز انرژی لازم را در جریان خون فراهم می کند، که این انرژی در بدن توزیع می شود. در نتیجه خون تولید شده از غلظت مناسبی برخوردار است و به راحتی در رگهای خونی جریان می یابد. اعتقاد بر این است که گلوکز به دلیل توانایی آن در بهبود جریان خون، از آسیب های مویرگی جلوگیری می کند.

درمان سوختگی: عسل را به عنوان پانسمان بر روی محل سوختگی بمالید. پراکسید هیدروژن که توسط عسل آزاد می شود، زخم را تمیز کرده و التهاب را تسکین می دهد. در نتیجه علائم سوختگی به سرعت و با درد کمتری بهبود می یابد.

محلول ضد باکتریایی: عسل با توجه به ایجاد تعادل اسیدی pH و پایه چسبناک آن، تمام باکتری ها و میکروب ها را از بین می برد. میکروارگانیسم ها در پایه اسیدی چسبنده گیر می افتند که برای آنها ترکیبی بسیار خورنده است و در نهایت آنها را می کشد.

احساس اضطراب را کم می کند و آرامش اشخاص را بالا می برد: در هر زمان از زندگی، شما باید آرامش فکری داشته باشید و احساس راحتی بکنید. مواد مغذی در عسل به ویژه هنگامی که در مقادیر قابل توجهی مصرف می شوند، اثر آرام بخش دارند.

کمک به هضم غذا: عسل و سرکه سیب را به نسبت مساوی مخلوط کرده سپس با آب رقیق کنید. این نوشیدنی طبیعی به هضم غذا کمک می کند.

در پخت و پز عسل را جایگزین شکر کنید: هر فنجان شکر در یک دستور غذایی را با 4/3 فنجان عسل جایگزین کنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، 4/1 قاشق چایخوری جوش شیرین را نیز به آن اضافه کرده و 4/1 لیوان از مایعات دیگری را که در دستور پخت شماست، کاهش دهید. همچنین دمای فر را 25 درجه کاهش دهید.

نرم کننده مو: یک قاشق چایخوری عسل را به شامپو یا نرم کننده معمولی خود اضافه کنید. همچنین برای نرم کنندگی عمیق تر می توانید آن را با روغن زیتون ترکیب کنید. بگذارید به مدت 20 دقیقه روی موهای شما که در حوله بسته شده اند، خیس بخورد. این کار را قبل از شامپو کردن  معمول موهای خود، انجام دهید.

مرطوب کننده پوست: عسل را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید. سپس آن را آبکشی کنید. پوست شما نرم و لطیف و مرطوب خواهد شد.

درمان آکنه: مقدار کمی عسل را با یک تکه پنبه یا با انگشت خود مستقیماً بر روی آکنه بمالید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماده نگهدارنده مواد غذایی: عسل به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی شناخته شده است و جایگزین افزودنی های شیمیایی و قندهای تصفیه شده در بسیاری از محصولات تجاری است. در صورت جایگزینی قند موجود در نان خانگی و سایر محصولات پخته شده ، نتیجه حاصل از آن یک محصول مرطوب خواهد بود که مدت زمان بیشتری تازه می ماند و احتمال کپک زدن آن کمتر می شود.

 

نگهداری عسل

نگهداری عسل بسیار آسان است زیرا فقط چند دستورالعمل ساده برای آن وجود دارد که از ماندگاری و رنگ دلپذیر آن در طولانی مدت محافظت می کنند. نکته اصلی که باید رعایت شود، نگهداری عسل در دمای اتاق است. از نگهداری عسل در دمای بسیار بالا و یا دمای بسیار پایین اجتناب کنید. اگر چه هیچ کدام روی کیفیت آن تأثیر نمی گذارد.

بدترین چیزی که می تواند برای عسل اتفاق بیفتد این است که عسل تبلور یابد. تبلور یافتن یک بخش طبیعی از روند پیر شدن عسل است که به موجب آن مایعات موجود در عسل جامد می شوند. نگهداری عسل در یخچال و فریزر این روند را تسریع می کند، بنابراین این کار را نکنید. به همین راحتی.

صرف نظر از اینکه شما چقدر در شرایط نگهداری طولانی مدت عسل وسواس به خرج دهید، به هر حال عسل تبلور می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، کافی است شیشه عسل را در آب گرم قرار دهید و هم بزنید تا به تدریج بلورها حل شوند. فقط مراقب باشید که از انجام بیش از حد این کار خودداری کنید زیرا گرمای بیش از حد عسل را تیره تر می کند و ممکن است باعث سوختن عسل شود.

اگر می خواهید در مورد نگه داری عسل طبیعی بیشتر بدانید، این مقاله را مطالعه کنید.

آشپزی با عسل

طرز پخت های تهیه شده با استفاده از عسل در غذاها و شیرینی های مختلف، بی نظیر اند. با رعایت چند دستورالعمل ساده به راحتی می توان آن را جایگزین شکر کرد. با جایگزین کردن عسل با نیمی از میزان شکر مورد نیاز در طرز پخت ها شروع کنید. اگر این کار به خوبی انجام شود، می توانید دفعه دیگر نسبت آن را اضافه کنید. به تدریج نسبت عسل را افزایش دهید تا زمانی که از نتیجه راضی شوید.

در اینجا چند نکته خاص برای مصرف عسل در غذاهای پخته شده، آورده شده است:

1- از 4/3 فنجان عسل مایع برای هر فنجان شکر که در دستور غذایی گفته شده است، استفاده کنید.

2- به عنوان یک قاعده، مایعات موجود در روش پخت را 4/1 فنجان برای هر فنجان عسل مورد استفاده کاهش دهید.

3- برای هر فنجان عسل مورد استفاده حدود 2/1 قاشق چایخوری جوش شیرین اضافه کنید.

4- برای جلوگیری از قهوه ای شدن بیش از حد ، دمای اجاق را 25 درجه کاهش دهید.

5- آیا هنگام پخت و پز با عسل، نگران چسبیدن مواد به کف ظروف هستید؟ برای اندازه گیری و تمیز کردن آسان ، قبل از اضافه کردن عسل، فنجان یا قاشق اندازه گیری را با اسپری پخت و پز اسپری کنید.

 

یکی از خوراکی های مورد علاقه من با استفاده از عسل اینجا است – کره عسل خانگی!

کره عسل

2/1 فنجان کره (تازه یا ساخته شده با پودر کره)

4/1 قاشق چایخوری عصاره وانیل یا 16/1 قاشق چایخوری پودر وانیل

2/1 فنجان عسل

تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا بافت آن خامه ای شود. حال می توانید این مواد را روی هر نوع نان گرم ، بیسکویت یا نان ذرت مالیده و آن را سرو کنید. نوش جان!

مشخصات غذایی عسل

عسل در درجه اول از کربوهیدرات ها (قندهای طبیعی) و آب و همچنین آنزیم های کمیاب، مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای آمینه تشکیل شده است. با داشتن 17 گرم کربوهیدرات و 64 کالری به ازای هر قاشق غذاخوری، عسل یک شیرین کننده طبیعی و بدون مواد افزودنی است.

عسل همچنین حاوی انواع فلانوئیدها و اسیدهای فنولیک است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال های آزاد را از بین می برد. معمولاً عسل های تیره از آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به عسلهای روشن برخوردار می باشند.

سخن پایانی

عسل با بسیاری از غذاها به خوبی مخلوط می شود، خوراکی خوشمزه ای است و ماندگاری بالایی دارد. فاسد هم نمی شود. در کنار همه موارد گفته شده، برای کسب اطلاعات قطعی در مورد ماندگاری عسل ، مقالات و کتابهای معتبر را مطالعه کنید.

در پایان ، می خواهم به شما اطلاع دهم که من شخصاً هر وقت یک کاسه موز و ماست یونانی درست می کنم،  از اضافه کردن کمی عسل ارگانیک، 100٪ خام به آن لذت می برم. چون خیلی خوشمزه می شود! و البته هر زمان که به زنبور عسل فکر می کنم ، لبخند بزرگی روی چهره ام نمایان می شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *