فواید استفاده از بره موم

فواید استفاده از بره موم

آیا می دانید عسل تنها ماده ای نیست که توسط زنبورها تولید می شود؟ زنبورها همچنین با استفاده از شیره روی درختان برگ سوزنی یا گیاهان همیشه سبز، ترکیبی به نام بره موم تولید می کنند. هنگامی که آنها شیره این درختان را با ترشحات و موم خود ترکیب می کنند، محصولی چسبناک به رنگ قهوه ای مایل به سبز ایجاد می کنند که به عنوان روکش برای ساخت کندوها استفاده می شود. این ماده، بره موم است.

هزاران سال پیش، تمدن های باستان از این ماده برای خواص دارویی آن استفاده می کردند. یونانیان از آن برای درمان آبسه استفاده می کردند. آشوری ها هم برای مقابله با عفونت و کمک به روند بهبودی، آن را روی زخم ها و تومورها می گذاشتند. مصریان نیز از آن برای مومیایی کردن اجساد  استفاده می کردند.

ترکیب بره موم می تواند بسته به محل سکونت زنبورها و درختان و گلهایی که زنبورها به آنها دسترسی دارند، متفاوت باشد. به عنوان مثال ترکیب شیمیایی موم تولید شده در اروپا با ترکیب شیمیایی بره موم برزیلی متفاوت خواهد بود. این می تواند نتیجه گیری کلی درباره فواید سلامتی این ماده را برای محققان دشوار کند.

 

ترکیبات التیام دهنده در بره موم

محققان بیش از 300 ترکیب را در این ماده شناسایی کرده اند. اکثر این ترکیبات، اشکال مختلف پلی فنول ها هستند. پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که با بیماری و آسیب در بدن مقابله می کنند.

به طور خاص، بره موم حاوی پلی فنول هایی است که فلاونوئید نامیده می شوند. فلاونوئیدها به عنوان نوعی محافظ در گیاهان تولید می شوند. آنها معمولاً در غذاهایی یافت می شوند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. از جمله در موارد زیر:

  • میوه ها
  • چای سبز
  • سبزیجات
  • شراب قرمز

 

آنچه تحقیقات در مورد این ماده می گوید:

تصور می شود که بره موم دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد التهاب است. اما در حال حاضر، تحقیقات علمی در این مورد محدود است. به نظر می رسد این محصول زنبور عسل از ما در برابر برخی باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها محافظت می کند. اما محققان هنوز دقیقاً از علت آن مطمئن نیستند.

  • زخمها

بره موم یک ترکیب ویژه به نام پینوسمبرین دارد که یک فلاونوئید است و به عنوان ضد قارچ عمل می کند. این خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، باعث می شود که به ترمیم زخم کمک کند. یک مطالعه نشان داده است که بره موم با سرعت بخشیدن به رشد سلول های سالم جدید، می تواند به بهبودی افرادی که دچار سوختگی شدید شده اند، سرعت ببخشد.

یک منبع معتبر دیگر دریافته است که عصاره الکلی بره موم که به صورت موضعی استفاده می شود، موثرتر از کرم های استروئیدی در کاهش سلول های “ماست” در زخم های جراحی دهان است. سلول های ماست با التهاب و کند شدن ترمیم زخم در ارتباط هستند.

 

  • تبخال دهان و تبخال دستگاه تناسلی

پمادهای حاوی 3 درصد بره موم، مانند Herstat یا Coldsore-FX ، ممکن است به روند بهبودی این تبخال ها سرعت ببخشند و علائم را در هر دو بیماری تبخال دهان و زخم های تبخال دستگاه تناسلی کاهش دهند.

یک منبع معتبر دریافته است که سه بار استفاده بره موم موضعی در روز، به بهبود سریع تبخال کمک می کند. محققان دریافته اند که کرم بره موم نه تنها میزان ویروس تبخال موجود در بدن فرد را کاهش می دهد، بلکه بدن را در برابر عود کردن آتی تبخال نیز محافظت می کند.

  • سرطان

نقل شده است که ین ماده در درمان برخی سرطان ها نیز نقش دارد. طبق مطالعه ای که توسط یک منبع معتبر انجام شده است، برخی از اثرات ضد سرطانی این ماده عبارتند از:

  • جلوگیری از تکثیر سلولهای سرطانی
  • کاهش احتمال سرطانی شدن سلول ها
  • مسدود کردن مسیرهای پیام رسانی سلولهای سرطانی به یکدیگر

این مطالعه همچنین نشان داد که بره موم می تواند یک درمان مکمل – اما نه به عنوان تنها درمان – برای سرطان باشد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف بره موم چینی به دلیل اثرات ضد توموری بر سلولهای سرطانی پستان، می تواند یک درمان مکمل مفید در درمان سرطان پستان باشد.

خواص بیشمار دیگر این ماده را می توانید در این مقاله از وب سایت مدا مطالعه کنید.

 

نگرانی های ایمنی

هنوز شواهد کافی برای اثبات بی خطر بودن محصولاتی که از این ترکیب تهیه می شوند، وجود ندارد. اما این محصولات پرخطر هم محسوب نمی شوند. افراد معمولاً هنگام خوردن عسل، مقداری بره موم هم مصرف می کنند. با این حال اگر شما به عسل یا زنبورهای عسل حساسیت دارید، احتمالا به محصولات حاوی بره موم نیز واکنش نشان خواهید داد. همچنین در صورت استفاده طولانی مدت، ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند.

 

زنبورداران جزو آن دسته از افراد هستند که احتمال می رود به بره موم حساسیت داشته باشند. زیرا آنها بیشتر در معرض این ترکیب هستند. واکنش آلرژیک معمولی، برون ریزی پوستی مانند اگزما است. اگر آلرژی یا آسم دارید، قبل از گنجاندن این ماده در برنامه درمانی خود، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

بره موم را از کجا تهیه کنیم؟

این ماده را می توانید از داروخانه های معتبر یا فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. فرم های موضعی این ماده شامل کرم، پماد و لوسیون است.  همچنین می تواند به صورت خوراکی مصرف شود و به صورت قرص، عصاره مایع و کپسول در دسترس است.

همچنین می توانید این ماده را از وب سایت مدا نیز سفارش دهید.

در حال حاضر هیچ دوز توصیه شده پزشکی برای این ماده وجود ندارد، زیرا تحقیقات بیشتری در خصوص خواص و مقدار مصرف آن لازم است. یک مطالعه مقدار تقریباً 70 میلی گرم در روز را توصیه می کند. اما هنوز این دوز، توسط اداره کل غذا و دارو در آمریکا تایید نشده است. تولیدکنندگان این ماده ممکن است دوز مصرفی را بر روی برچسب محصول خود پیشنهاد دهند. اما قبل از مصرف هرگونه مکمل درمانی، از پزشک خود بپرسید که آیا برای شما بی خطر است یا خیر.

منبع : healthline

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *