آیا عسل سالم است؟

آیا عسل سالم است؟

از آنجا که عسل از دل طبیعت می آید و توسط زنبورها تولید می شود، دارای خواص مفیدی برای سلامتی است.

اما آیا واقعا عسل سالم است؟

در این مقاله از وب سایت مدا با آنچه متخصصان تغذیه در مورد فواید عسل برای سلامتی می گویند، آشنا خواهیم شد.

عسل از چه موادی تشکیل شده است؟

عسل از شهد گل ها تهیه می شود. دکتر دانا هونس، متخصص ارشد رژیم درمانی در مرکز پزشکی رونالد ریگان UCLA توضیح می دهد: “زنبورها شهد رقیق گیاهان گل دار را جمع آوری کرده و پس از بلع یک فعالیت آنزیمی روی آن انجام می دهند. در نهایت درصد بالایی از آب آن را تبخیر کرده، آن را به سلول های خوش خوراک تبدیل می کنند و یک مایع چسبناک و فوق العاده شیرین به نام عسل تولید می کنند.”

این ماده شیرین بیشتر از فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است (قندهای ساده ای که بدن می تواند به راحتی آنها را به انرژی تبدیل کند) و همچنین مقداری آب در خود دارد.

عسل همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها، مواد معدنی، الکترولیت ها، آنزیم ها، اسیدهای آمینه و فلاونوئیدها است. این ترکیبات و برخی از مواد شیرین کننده در عسل، ایجاد کننده برخی از مزایای بالقوه سلامتی هستند که آن را از شیرین کننده های سنتی مانند شکر متمایز می کند.”

آیا عسل سالم است؟

 

آیا عسل سالم است؟

تعدادی از تحقیقات انجام شده، مصرف عسل را با بهبود تعادل در میکروب های روده، سرفه و سایر شرایط تنفسی مرتبط دانسته است. فریدمن می گوید: به دلیل وجود عناصر کمیاب در عسل، تصور می شود که این ماده شیرین کننده دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. همچنین پتانسیل بهبودی برای بیماری هایی مانند گلودرد، اختلالات گوارشی و سوختگی را دارد.

اما در نظر گرفتن تصویر کاملی از خواص غذایی این ماده، بسیار مهم است. فریدمن می افزاید: برای به دست آوردن بسیاری از این مزایای این ماده غذایی، ما باید مقدار زیادی عسل بخوریم و متأسفانه مصرف زیاد عسل به معنای مصرف کالری زیاد است.

به یاد داشته باشید: عسل قند است – چیزی که آمریکایی ها بیش از حد آن را مصرف می کنند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند: مقدار مجاز قند افزوده شده حدود شش قاشق چای خوری در روز برای خانم ها و حدود نه قاشق چای خوری در روز برای آقایان است. اما مصرف متوسط قند توسط بزرگسالان در آمریکا، حدود دو تا سه برابر بیشتر از این مقدار است.

دکتر مردیت پرایس، متخصص تغذیه در نیویورک می گوید: “مصرف زیاد قند در بالا رفتن وزن افراد و همچنین افزایش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت نقش موثری دارد.”

 

آیا عسل یک قند افزوده است؟

اخیراً سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) خواسته است که برچسب های روی مواد غذایی، تفاوت بین قندها را نشان دهد: به ویژه قندهایی که هنگام فراوری یا آماده سازی به غذاها اضافه می شوند.

حتی اگر عسل از یک منبع طبیعی حاصل شود ( مانند شربت ذرت یا قند حاصل از نیشکر )، باز هم یک قند افزوده شده به حساب می آید.

فریدمن می گوید: “بسیاری از افراد وقتی برچسب مواد غذایی را می خوانند و می بینند که در یک محصول غذایی به جای شکر از عسل استفاده شده است، احساس بهتری پیدا می کنند. هرچند این تفاوت ها در دراز مدت فقط در ذهن تفاوت به حساب می آیند و مصرف بی رویه هر دو برای بدن، به یک اندازه مضر و خطرناک است. ”

دکتر مردیت پرایس می گوید: برخی از اصطلاحات مربوط به محصولات که روی برچسب ها نوشته می شوند، مانند “حاوی قند طبیعی” ، “بدون قند مصنوعی” یا ” شیرین شده به طور طبیعی”، معمولاً از روش های بازاریابی و جذب مشتری هستند.

سالم ترین و با کیفیت ترین انواع عسل را می توانید از فروشگاه مدا تهیه نمایید.

سالم ترین راه برای خوردن عسل چیست؟

به گفته متخصصان، مصرف عسل در حد متوسط بسیار مفید است. فریدمن می گوید: مقدار مناسب مصرف عسل در یک وعده غذایی، به اندازه یک قاشق غذاخوری (به اندازه انگشت شست) است. طبق داده های موجود در جدول  مواد غذایی USDA ، این مقدار عسل حدود 64 کالری و 17 گرم قند دارد. دکتر هونس پیشنهاد می کند که مصرف روزانه برای قند افزوده شده برای زنان زیر 100 کالری در روز و برای مردان 150 کالری در روز است.

از آنجا که عمدتا عطر و طعم عسل آن را از سایر شیرین کننده ها متمایز می کند، فریدمن توصیه می کند از آن به روش هایی استفاده کنید که طعم عسل را برجسته می کند. مثلا یک قاشق غذاخوری عسل را داخل چای، روی ماست، همراه با جوی دوسر صبحانه یا با نان تست و کره بادام زمینی میل کنید. او می گوید عسل به برخی از سس ها نیز طعم خوبی می دهد.

فریدمن می گوید انواع اصلی عسل ارگانیک، تیره، روشن، خام و فیلتر شده هستند. اما در دنیا، بیش از 300 نوع عسل متفاوت وجود دارد. او می گوید: انواع مختلف عسل اساساً به انواع گل هایی مربوط می شود که زنبورهای عسل از شهد آنها تغذیه می كنند. رنگ، طعم، خواص و ویژگی های اصلی تغذیه ای عسل، همه به شهد مورد استفاده زنبورهای عسل بستگی دارد.”

پس بهترین نوع عسل کدام است؟ “این موضوع به نوع طعم دهنده ها و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. عسل مانوکا طعم قوی و متمایزی دارد که ممکن است برای مثال استفاده از آن در پخت و پز عالی نباشد. فریدمن خاطرنشان کرد: گفته می شود عسل تیره که از نظر آنتی اکسیدان ها غنی تر است. اما عطر و طعم تلخ و قوی دارد که هر کسی از خوردن آن لذت نمی برد. عسل گندم سیاه هم یکی از انواع عسل است که به دلیل داشتن خواص برجسته غذایی، بسیار مشهور است.”

اگر واقعاً بتوانید مشخصات عسل را امتحان کنید، تشخیص محصول اصلی از تقلبی نیز آسان تر خواهد بود. او می گوید. “عسل واقعی به کندی حرکت می کند (گرچه ممکن است بافت عسل بسته به خام یا فیلتر نشده بودن آن متفاوت باشد). عسل نباید به راحتی و مانند شربت پخش شود و در واقع روی دست شما خیلی چسبناک نخواهد بود. بوی آن مشخص است. معمولاً بوی گل می دهد. ”

دکتر هونس می گوید: در صورت امکان، سعی کنید عسل محلی را از جایی خریداری کنید که بتوانید زنبورهای عسل یا نحوه تولید عسل را مشاهده کنید. با انجام این کار، احتمال اینکه عسلی که می خرید عسل واقعی باشد، بیشتر می شود.

منبع: Time

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *