آیا عسل سالم است ؟

آیا عسل سالم است ؟

آیا عسل سالم است ؟

از آنجا که عسل از دل طبیعت می آید و توسط زنبورها تولید می شود ، دارای خواص مفیدی برای سلامتی است .

آیا واقعا عسل سالم است ؟

در اینجا با آنچه متخصصان تغذیه در مورد فواید عسل برای سلامتی می گویند ، آشنا خواهیم شد .

عسل از چه موادی تشکیل شده است ؟

عسل از شهد گلها ساخته می شود .

دکتر دانا هونس ، متخصص ارشد رژیم درمانی در مرکز پزشکی رونالد ریگان UCLA توضیح می دهد :

” زنبورها شهد رقیق گیاهان گلدار را جمع آوری می کنند و پس از بلع یک فعالیت آنزیمی روی آن انجام می دهند .

در نهایت درصد بالایی از آب آن را تبخیر می کنند ،

آن را به سلول های خوش خوراک تبدیل می کنند و یک مایع چسبناک و فوق العاده شیرین

به نام عسل تولید می کنند .”

این ماده شیرین بیشتر از فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است

( قندهای ساده ای که بدن می تواند به راحتی آنها را به انرژی تبدیل کند ) و همچنین مقداری آب در خود دارد .

عسل همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها ، مواد معدنی ،

الکترولیت ها ، آنزیم ها ، اسیدهای آمینه و فلاونوئیدها است .

این ترکیبات و برخی از مواد شیرین کننده در عسل ، ایجاد کننده برخی از مزایای بالقوه سلامتی هستند

که آن را از شیرین کننده های سنتی مانند شکر متمایز می کند .”

آیا عسل سالم است ؟

تعدادی از تحقیقات انجام شده ، مصرف عسل را با بهبود تعادل

در میکروبهای روده ، سرفه و سایر شرایط تنفسی مرتبط دانسته است .

فریدمن می گوید: به دلیل وجود عناصر کمیاب در عسل ، تصور می شود که

این ماده شیرین کننده دارای خواص ضد باکتری ، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است .

همچنین پتانسیل بهبودی برای بیماری هایی مانند گلودرد ، اختلالات گوارشی و سوختگی را دارد .

اما در نظر گرفتن تصویر کاملی از خواص غذایی این ماده ، بسیار مهم است .

فریدمن می افزاید : برای به دست آوردن بسیاری از این مزایای این ماده غذایی ،

ما باید مقدار زیادی عسل بخوریم و متأسفانه مصرف زیاد عسل به معنای مصرف کالری زیاد است .

به یاد داشته باشید : عسل قند است  ، چیزی که آمریکایی ها بیش از حد آن را مصرف می کنند .

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند : مقدار مجاز قند افزوده شده حدود شش قاشق چای خوری در روز

برای خانم ها و حدود نه قاشق چای خوری در روز برای آقایان است .

اما مصرف متوسط قند توسط بزرگسالان در آمریکا ، حدود دو تا سه برابر بیشتر از این مقدار است .

دکتر مردیت پرایس ، متخصص تغذیه در نیویورک می گوید :

” مصرف زیاد قند در بالا رفتن وزن افراد و همچنین افزایش خطر بیماری های مزمن

مانند بیماری های قلبی و دیابت نقش موثری دارد.”

مقدار مجاز مصرف عسل طببیعی

آیا عسل یک قند افزوده است ؟

اخیراً سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) خواسته است که

برچسب های روی مواد غذایی ، تفاوت بین قندها را نشان دهد:

به ویژه قندهایی که هنگام فراوری یا آماده سازی به غذاها اضافه می شوند .

حتی اگر عسل از یک منبع طبیعی حاصل شود ( مانند شربت ذرت یا قند حاصل از نیشکر ) ،

باز هم یک قند افزوده شده به حساب می آید .

فریدمن می گوید : ” بسیاری از افراد وقتی برچسب مواد غذایی را می خوانند و می بینند

که در یک محصول غذایی به جای شکر از عسل استفاده شده استئ، احساس بهتری پیدا می کنند .

هرچند این تفاوت ها در دراز مدت فقط در ذهن تفاوت به حساب می آیند و مصرف بی رویه هر دو برای بدن ،

به یک اندازه مضر و خطرناک است . ”

دکتر مردیت پرایس می گوید : برخی از اصطلاحات مربوط به محصولات که روی برچسب ها نوشته می شوند ،

مانند ” حاوی قند طبیعی ” ، ” بدون قند مصنوعی ” یا ”  شیرین شده به طور طبیعی ” ،

معمولاً از روش های بازاریابی و جذب مشتری هستند .

سالم ترین راه برای خوردن عسل چیست ؟

به گفته متخصصان ، مصرف عسل در حد متوسط بسیار مفید است .

فریدمن می گوید : مقدار مناسب مصرف عسل در یک وعده غذایی ،

به اندازه یک قاشق غذاخوری ( به اندازه انگشت شست ) است .

طبق داده های موجود در جدول  مواد غذایی USDA ، این مقدار عسل حدود 64 کالری و 17 گرم قند دارد .

دکتر هونس پیشنهاد می کند که مصرف روزانه برای قند افزوده شده

برای زنان زیر 100 کالری در روز و برای مردان 150 کالری در روز است .

از آنجا که عمدتا عطر و طعم عسل آن را از سایر شیرین کننده ها متمایز می کند ، فریدمن توصیه می کند

از آن به روش هایی استفاده کنید که طعم عسل را برجسته می کند .

مثلا یک قاشق غذاخوری عسل را ، روی ماست ، همراه با جوی دوسر صبحانه

یا با نان تست و کره بادام زمینی میل کنید .

او می گوید عسل به برخی از سس ها نیز طعم خوبی می دهد .

فریدمن می گوید انواع اصلی عسل ارگانیک ، تیره ، روشن ، خام و فیلتر شده هستند .

اما در دنیا ، بیش از 300 نوع عسل متفاوت وجود دارد .

او می گوید : انواع مختلف عسل اساساً به انواع گلهایی مربوط می شود

که زنبورهای عسل از شهد آنها تغذیه می كنند .

رنگ ، طعم ، خواص و ویژگیهای اصلی تغذیه ای عسل ، همه به شهد

مورد استفاده زنبورهای عسل بستگی دارد .”

نحوه مصرف روزانه عسل

پس بهترین نوع عسل کدام است ؟

“این موضوع به نوع طعم دهنده ها و نحوه استفاده از آن بستگی دارد .

عسل مانوکا طعم قوی و متمایزی دارد که ممکن است برای مثال استفاده از آن در پخت و پز عالی نباشد .

فریدمن خاطرنشان کرد : گفته می شود عسل تیره که از نظر آنتی اکسیدان ها غنی تر است .

اما عطر و طعم تلخ و قوی دارد که هر کسی از خوردن آن لذت نمی برد .

عسل گندم سیاه هم یکی از انواع عسل است که به دلیل داشتن خواص برجسته غذایی ، بسیار مشهور است .”

وقتی می خواهید عسل خریداری کنید ، لازم است که تحقیقات مفصلی انجام دهید .

عسل به ویژه عسل وارداتی  را می توان با شیرین کننده های دیگر مانند شربت ذرت مخلوط کرد .

فریدمن می گوید :

” همیشه برچسب محصول را به دقت بخوانید تا مشخص شود دارید چه چیزی را خریداری می کنید .”

همچنین اگر واقعاً بتوانید مشخصات عسل را امتحان کنید ، تشخیص محصول اصلی از تقلبی نیز آسان تر خواهد بود .

او می گوید : ” عسل واقعی به کندی حرکت می کند

( گر چه ممکن است بافت عسل بسته به خام یا فیلتر نشده بودن آن متفاوت باشد ) .

عسل نباید به راحتی و مانند شربت پخش شود و در واقع روی دست شما خیلی چسبناک نخواهد بود .

بوی آن مشخص است .

معمولاً بوی گل می دهد . ”

دکتر هونس می گوید :

در صورت امکان ، سعی کنید عسل محلی را از جایی خریداری کنید

که بتوانید زنبورهای عسل یا نحوه تولید عسل را مشاهده کنید .

با انجام این کار ، احتمال اینکه عسلی که می خرید عسل واقعی باشد ، بیشتر می شود .

منبع https://time.com/5566237/is-honey-healthy/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.